Selkouniseikkailut

×

Virheviesti

  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : Space required after the Public Identifier funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : SystemLiteral " or ' expected funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : SYSTEM or PUBLIC, the URI is missing funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : Space required after the Public Identifier funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : SystemLiteral " or ' expected funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): Entity: line 1: parser error : SYSTEM or PUBLIC, the URI is missing funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN"> funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).
  • Warning: SimpleXMLElement::__construct(): ^ funktiossa amazon_http_request() (rivi 414 tiedostossa /home/np2146/public_html/drupal/sites/all/modules/contrib/amazon/amazon.module).

Mitä tehdä unimaailmassa, kun siellä oppii toimimaan tietoisesti? Seuraavassa on vinkkejä selkounen ohjailuun. Tietoisessa unessa kaikki mahdoton on mahdollista. Ylitä mielikuvituksesi rajat ja keksi itse asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä, ja joita haluat kokeilla selkounissa. Monille ihmisille selkounissa on antoisinta niiden tarjoaman rajoittamaton vapaus. Selkounia voi käyttää myös taitojen oppimiseen, mutta selkounia kannattaa käyttää erityisesti hauskan pitämiseen. Arkielämä on toisinaan harmaiden velvollisuuksien suorittamista. Unissa tällaisia velvollisuuksia ei ole, vaan se on maailma, jonka voi itse luoda. Ilolla on sitä paitsi monia hyödyllisiä vaikutuksia esim. terveyteen mm.: alentuneen verenpaineen kautta. Unissa voit rauhassa hemmotella itseäsi pelkäämättä, että kukaan sinua siitä tuomitsee.

Selkounen opettelun alkutaipaleella on haasteellisinta usein vain tunnistaa uni uneksi ja pysyä tietoisena tarpeeksi pitkään. Kun vähitellen edistyt selkounen oivalluksen, vakauttamisen ja ohjailun taidoissa, voit ottaa itsellesi aina uusia tehtäviä tai uniseikkailuja kokeiltavaksi. Etene vähitellen ja ota aluksi tehtäviä, jotka tuntuvat sinusta helpoilta ja hauskoilta. Päätä ennen nukkumaan menoa, mitä haluat tehdä, niin päämääräsi pysyy paremmin mielessä unessa.

Koska unessa maailma on mielikuvituksen luoma, on selkounissa hauskaa koettaa muokata sitä haluamallaan tavalla. Seuraavassa käydään läpi eri vihjeitä unien muokkaamiseen ja ohjailuun mukailtuna Stephen LaBergeltä.

Ympäristö

Uniympäristön voi luoda haluamakseen. Voit matkustella paikkoihin, joista pidät tai joissa haluat vierailla. Voit tutustua myös täysin toisenlaisiin todellisuuksiin eri planeetoilla tai galakseissa. Voit myös harjoitella esimerkiksi kodin sisustusta luomalla unelmiesi talon ja testata millaisia huonekaluja ym. sinne sopisi.

Liikkuminen

Vaikka uniympäristön voi luoda mieleisekseen, voi sen toteuttaminen olla hankalaa aloittelijalle. Ei vain keksi, miten unimaailmaa muuttaa. Tämä tapahtuu ajatuksen voimalla, jonka apuna voi käyttää esimerkiksi eri liikkumismuotoja:

Lentäen

Lentäminen on hauska ja nautinnollinen tapa siirtyä unimaailmassa. Lentäminen, niin kuin mikään muukaan asia, ei ole vaikeaa unessa. Joskus tosin omat mielemme rajoitukset tulevat esteeksi. Unissa se, mitä odotamme tapahtuvan tietoisesti tai tietoisuuden taustalla, tapahtuu. Eli jos uskomme että emme osaa lentää, lentäminen ei onnistu tai se on vaikeaa. Usko siis kykyihisi ja tiedä, että uni on mielesi tuotetta ja näin ollen itsesi hallittavissa haluamallasi tavalla. Kaikki mitä pystyt kuvittelemaan on mahdollista toteuttaa unessa.

Voit lähteä lentoon esimerkiksi ponnistamalla ylös teräsmiestyylillä suunnaten katseesi kohti taivaita ja sinkoutuen pilvien läpi kädet edellä. Voit myös nousta ilmaan tyylikkään rauhallisesti vain ajatuksesi voimalla kuvittelemalla itsesi nousemaan ilmaan leijumaan höyhenen kevyenä. Voit myös räpyttää käsiäsi, jos se tuntuu auttavan, mutta se ei ole tarpeen. Voit myös kuvitella itsellesi vahvat linnun- tai enkelinsiivet selkääsi.

Pyörien

Joskus lentämien voi olla hidas tapa siirtyä esimerkiksi toiselle puolelle maapalloa tai avaruutta. Pelkän ajatuksen voimalla paikan vaihtaminen voi tuntua hankalalta. Silloin kannattaa käyttää pyörimistekniikkaa, johon tutustuttiin jo selkounen vakauttamisen yhteydessä. Pyöriminen toimii siirtymisessä aivan samoin, nyt vain valitaan kohde, jonne halutaan siirtyä.

  • Valitse kohde
  • Päätä vierailla kohteessa. Muodosta kohteesta lause, jota toistat, esim. “Aurinkoranta Hawailla”, “Faaraoiden pyramidi 3000 eKr.”, “atomina maailmankaikkeuden alkuhetkillä”
  • Pyöri. Pyörähdä ympäri kuin hyrrä ja odota saapuvasi kohteeseen. Jos löydät itsesi makuuhuoneestasi, tee todellisuustesti. Olet todennäköisesti yhä unessa.

Ajatuksen voimalla

Unen muokkaamiseen emme tarvitse mitään apuvälineitä. Mielikuvitus riittää muokkaamaan ympäristöä ja mitä tahansa unen piirrettä ajatuksen voimalla. Tämä voi kuitenkin tuntua alussa liian abstraktilta. Liikkumiseen unitilanteesta toiseen voi käyttää apunaan myös ovia: Kuvittele uniympäristöön ovi, joka avautuu haluamaasi paikaan. Ovi voi olla kulman takana ja tulee näkyviin kun kuljet sinne. Avaa ovi vakuuttuneena, että siitä avautuu näkymä haluamaasi paikkaan. Kulje läpi ovesta ja siirry uuteen ympäristöön.
Samaa periaatetta soveltaen voi esimerkiksi luoda unitelevision. Kuvittele televisio, josta tulee ohjelmana sitä, mistä haluat nähdä unta. Voit antaa television laajentua ja astua sen kautta uuteen unimaailmaan.

Keksi lisää tällaisia uniportteja, jotka miellyttävät itseäsi.

Unihahmot

Unissa voi tavata haluamiaan hahmoja tai ihmisiä. Voit myös muuttaa oman hahmosi toiseksi esimerkiksi eläimeksi tai kokonaan näkymättömäksi tai olemattomaksi. Tai miltä tuntuisi elää miljoona vuotta kalliona tai esimerkiksi ilmakehänä. Voi myös koettaa olla useita henkilöitä tai asioita samanaikaisesti. Mielikuvituksesi on täysin vapaa.

Uniystävät. Voit kutsua tai luoda itsellesi avuksi tai seuraksi erilaisia uniystäviä. Nämä voivat olla eläimiä tai ihmisiä. Miltä tuntuisi, jos unessasi olisi neuvomassa esimerkiksi vanha viisas mies kuten Sokrates tai esimerkiksi ihmiskunnan ikiäiti, jonka viisaudella ja myötätunnolla ei ole rajoja?

Toiminta

Helppo tapa ohjata untaan on toimia siinä. Seuraavassa muutamia vinkkejä toiminnasta:

Toivominen. Voit esimerkiksi toivoa, jonkin unelmasi täyttävän ja odottaa mitä unessa tapahtuu. Voit myös luoda, muuttaa tai kadottaa asioita unessasi tällaisen unitaikuuden avulla.

Katsominen. Katse on voimakas unen ohjailun tapa. Se minne kiinnitämme katseemme, tulee meille olennaiseksi. Esimerkiksi uhkaavia unihahmoja voi tuijottaa suoraan silmiin ja osoittaa näin olevansa tasavertainen eikä alistuva. Jos haluat mennä tiettyyn suuntaan unessasi, kiinnitä katseesi sinne.

Puhuminen. Joskus unissa kohtaa mielenkiintoisia hahmoja, joista haluaisi tietää lisää. Tällöin voi suoraan kysyä unihahmolta esim. “Kuka olet?” tai “Mitä merkitset?” Saman voi tehdä myös pelottaville hahmoille. Pelottava hahmo voi muuttua tutuksi ja selittää tarkoituksensa ja merkityksensä omana symbolinasi.

Harrastukset. Unissa voi harjoitella omaa mielipuuhaansa. Esimerkiksi maalausta, musiikin tekoa tai sen kuuntelua. Voi myös harjoitella fyysisiä taitoja pelkäämättä loukkaantumista. Unissa on harrastettu mm. juoksua, tenniksen peluuta, luistelua. Selkounta voi käyttää myös laihduttamiseen. Jos päiväsaikaan haluaa pudottaa painoaan, niin voi keskittyä mässäilemään herkkuja unessa. Ne maistuvat yhtä hyviltä, mutta eivät lihota. Myös esimerkiksi sauhujen ottaminen unessa voi auttaa tupakan polton lopettamista päivällä. Unessa polttamisella ei ainakaan ole haitallisia terveysvaikutuksia.

Mielikuvaharjoittelu ja unet. Unia voi käyttää mielikuvaharjoittelussa eri aloilla. Unissa harjoittelu on itse asiassa vielä tehokkaampaa kuin pelkästään silmät kiinni mielikuvissaan. Unimaailma on huomattavasti realistisempi ja yksityiskohtaisempi. Lisäksi unessa tehdyt asiat aktivoivat aivoissa samat hermoradat kuin hereillä. Siksi unissa opittu fyysinen taito kehittää taitoa myös hereillä. Nopeimmin taito kehittyy kun siitä osaa alkeet jo hereillä. Tällöin mielellä on enemmän työstettävää ja opittavaa jo alustavasti opitusta taidosta.

Pelkojen voittaminen. Unet ovat erinomainen tapa harjoitella hankalia tilanteita. Esiintymispelosta voi päästä luomalla itselleen uniyleisön ja harjoitella puhumista, laulamista tms. Myös tärkeitä haastatteluja tai keskusteluja esim. ihmissuhteissa voi treenata unissa ennakkoon.

Seksi. Unet tapahtuvat mielikuvituksessasi. Älä siis arastele, vaan käytä tilaisuutta hyväksesi etsimällä unelmiesi partneri.

Sääntöjen rikkominen. Joskus tekee mieli rikkoa sääntöjä. Unissa tämä on mahdollista, koska unipoliisia ei ole olemassa. Unessa mitään sosiaalista tai henkilökohtaista sääntöä ei tarvitse noudattaa. Joskus voi olla hyväksi päästellä höyryjä pihalle unimaailmassaan, niin ei tarvitse häiritä muita ihmisiä valvetodellisuudessa.

Tarina

Unessa voi elää omat lempitarinansa läpi unen kolmiulotteisessa elokuvateatterissa, joka sisältää kuvan ja äänen lisäksi myös haju-, maku- ja tuntoaistit. Voit olla haluamasi hahmo tai vain tarkkailla leijuvana kamerana tilanteiden kehittymistä. Voit myös luoda aivan oman tarinasi, hahmoineen ja maailmoineen. Voit käydä läpi maailman kirjallisuuden klassikoita tai kreikkalaisia tragedioita. Voit elää läpi oman unimyyttisi omine sankareineen ja vihollisineen.

Tarkkailija

Vaikka selkounessa maailman muokkaamisen mahdollisuudet ovat rajoittamattomat, voi toisinaan olla mielenkiintoista vain seurata unitilanteiden kehittymistä tarkkailijana yrittämättä muuttaa unen kulkua. Ehkä jollakin unella on sinulle tärkeää kerrottavaa ja on parempi vain antaa sen tapahtua ja katsoa, miten viesti kehittyy. Aina ei tarvitse muuttaa kaikkea mieleisekseen. Unien rikasta maailmaa voi olla mielenkiintoista vain seurata ikään kuin ulkopuolisena tarkkailijana.

Sisäinen todellisuus

Samoin kuin voit muokata unien “ulkoista” todellisuutta, voit muokata myös omaa sisäistä todellisuuttasi. Voit koettaa muokata omaa asennettasi tai tunteitasi ja tuoda sisääsi esimerkiksi innostuksen tunteen tai syvän rakkauden ja hyväksymisen tunteen. Vaikka unet ovat mielikuvituksen tuotetta, ovat omat reaktiosi ja tunteesi unimaailmassa todellisia. Muuttamalla itseäsi ja asenteitasi unessa, muutat samalla asenteitasi valvetodellisuudessa. Unissa myös itsensä kehittämisen mahdollisuudet ovat rajoittamattomat. Kuinka paljon voit oppia unien ohjailusta hereillä ollessasi? Kuinka suuren osan omista reaktioistasi ja maailmasta, jossa elät hereillä, luot samaan tapaan kuin luot unimaailmasi? Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia erityisesti silloin, kun jokin valvetodellisuudessa herättää sinussa ahdistusta, vihaa tai pelkoa. Onko negatiivinen asia todella vain ulkopuolellasi, vai kuinka paljon luot tilanteen omilla reaktioillasi ja asenteillasi?

Tietoisuuden kehittäminen unessa auttaa sinua myös kiinnittämään enemmän tietoisuuttasi ja huomiotasi myös valvetodellisuuden rikkaaseen ja tyydyttävään elämysmaailmaan. Joskus arjen kiireissä on helppo unohtaa, kuinka ihmeellistä on se, että olemme ylipäätään elossa ja tietoisia siitä.

« Takaisin aiheisiin